« صلـح امـام حسـن»از منظـر رهبـر انقلاب
تشکیل نهضت در دوره امام حسن(ع)
در بـاب صلـح امـام حسـن(ع) ایـن مسـئله را بارهـا گفته ایـم و در کتاب ها نوشـته اند کـه هـر کـس حتـی خـود امیرالمؤمنیـن (ع) هـم اگـر به جـای امـام حسـن مجتبـی(ع) بـود و در آن شـرایط قـرار می گرفـت، ممکـن نبـود کاری بکنـد، غیـر از آن کاری کـه امـام حسـن کرد...... راجع بـه صلح، از ابعـاد مختلف صحبـت کرده ایم؛ امـا حاال مسـأله این اسـت کـه بعـد از صلـح امـام حسـن مجتبی(ع) کار بـه شـکلی هوشـمندانه و زیرکانـه تنظیم شـد کـه اسلام و جریـان اسلامی، وارد کانال آلوده یـی کـه بـه نـام خلافـت - و در معنـا سـلطنت - به وجـود آمده بـود، نشـود. این، هنـر امـام حسـن مجتبـی(ع) بـود. امـام حسـن مجتبـی کاری کـرد کـه جریـان اصیـل اسلام - کـه از مکـه شـروع شـده بـود و بـه حکومـت اسلامی و بـه زمـان امیرالمؤمنین و زمـان خـود او رسـیده بـود - در مجـرای دیگـری، جریـان پیـدا بکنـد... اسلام، دوبـاره نهضـت شـد. 22/1/69
امام حسن مقتدرترین دشمن معاویه
مشـکل از اینجـا پیـش مىآیـد کـه در نظـر عمـوم، « صلـح» در جملـه ى «صلـح امـام حسـن»، بـه معنـاى تسـلیم و سـازش اسـت ولیکـن مسـئله اینجـور نیسـت؛ صلـح امـام حسـن بـه معنـاى متارکـه ى موقـت جنـگ اسـت بـراى آمادگـى جهـت ضربـت زدن قاطع ِ تـر... در ضمـن صلـح نامـه، معاویـه در تاریـخ رسـوا شـد؛ بـا عمـل صلـح، بزرگتریـن دشـمن معاویـه یعنـی خـود امـام حسـن و مقتدرتریـن دشـمن معاویـه در دنیـا بـرای ادامـه ی دشـمنی خـود بـا معاویـه باقـی مانـد؛ حـزب تشـیع تشـکیل شـد و زمینـه ی انقلاب هـای بعـدی و برافتـادن و انقـراض حکومـت بنـی امیـه فراهـم آمـد؛ و خلاصـه رابطـه ی نسـل های آینـده بـا مکتـب اسلام و چهـره ی واقعـی قـرآن محفـوظ مانـد، و امکان اینکـه امروز بنده بنشـینم اینجـا و یک آیه ای را تفسـیر بکنم یـا یک جملـه ای از تاریخ صحیح اسلامی بگویم، بـرای نسـل های بعد به وجـود آمـد. این صلـح امـام حسـن. و اینجا اسـت که می فهمیـم که همـان طـوری کـه دو نفـر از علمـای قـرن سـوم هجـری در دو کتـاب جداگانـه ایـن صلـح را بـه نـام قیـام معرفـی کردنـد و «قیـام الحسـن» گفتنـد، درسـت فهمیدنـد.
دو امام مجاهد صفحه ی 105
- ۹۹/۰۸/۰۳